تبلیغات
مجله ادبی هارمجیدون - صحنه‌های اروتیك را نباید از كل اثر منتزع كرد - قاسم کشکولی
هار مجیدون
صفحه اصلی
آثارتان را به این آدرس بفرستید mr.alipour@gmail.com

حجت بداغی   و   میثم علیپور 


وب مستر

آثار منتشره (73)
هنرمندان (23)


آرشیو موضوعی

آخرالزمان (17)
داستان (14)
اندیشه (9)
شعر (18)
کتابخانه (14)
هنرمندان (1)


ماهنامه

مرداد 1384 (4)
تیر 1384 (53)
خرداد 1384 (22)
اردیبهشت 1384 (8)
فروردین 1384 (3)
اسفند 1383 (6)


صفحات


لینک ها

یوسف علیخانی
مجله ی ادبی رواق
فرشید جوانبخش
فرزانه مرادی
بی بی سی پرسین
مانیها
فروهر
ادب فرمت
مجله ی شعر
کتابلاگ
لیلا صادقی
پندار
کافه کلمه
والس ادبی
همهمه
پارسیک
آلتاویستا
msn
یاهو
گوگل

آمار هارمجیدون

بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل بازدید ها :
كل نظر ها :
كل مطالب :



 

 صحنه‌های اروتیك را نباید از كل اثر منتزع كرد - قاسم کشکولی

قاسم کشکولیصحنه‌های اروتیك را نباید از كل اثر منتزع كرد

 

در 14 تیر ماه این متن را در سایت ایسنا خواندیم :

یك داستان‌نویس معتقد است: هر متن، قانون خود را خلق می‌كند، زمانی كه برای صحنه‌هایی قانون بگذاریم، مرگ ادبیات را اعلام كرده‌ایم.

قاسم كشكولی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌تصریح كرد: ‌نباید به صحنه‌های اروتیك به شكل انتزاعی نگریست و آن را از كل اثر منتزع كرد، اگر این كار را انجام دهیم، مستهجن می‌شود، اما در كل ساختمان اثر مسلمن مستهجن نخواهد بود.

صحنه‌های اروتیك را نباید از كل اثر منتزع كرد

 

 

در 14 تیر ماه این متن را در سایت ایسنا خواندیم :

یك داستان‌نویس معتقد است: هر متن، قانون خود را خلق می‌كند، زمانی كه برای صحنه‌هایی قانون بگذاریم، مرگ ادبیات را اعلام كرده‌ایم.

قاسم كشكولی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌تصریح كرد: ‌نباید به صحنه‌های اروتیك به شكل انتزاعی نگریست و آن را از كل اثر منتزع كرد، اگر این كار را انجام دهیم، مستهجن می‌شود، اما در كل ساختمان اثر مسلمن مستهجن نخواهد بود.

وی بهترین مثال حضور صحنه‌های اروتیك را در سوره حضرت یوسف (ع) دانست و گفت: در این سوره می‌خوانیم كه زلیخا پیراهن یوسف (ع) را چنگ زده و می‌درد، اگر قرار بود این صحنه را حذف كرد چیزی از این داستان نمی‌ماند. به قول هوشنگ گلشیری اگر بخواهیم داستان سوره یوسف را بنویسیم، وزارت ارشاد صحنه‌هایی از آن را حذف می‌كند كه در آن صورت چیزی از داستان نخواهیم داشت. اگر به آن انتزاعی نگاه كنیم، باز چیزی نداریم و همه چیز مشكی است.

كشكولی یادآوری كرد: از روابط جنسی، یك برداشت استاتیك، فلسفی و برای اثبات فعالیت چیزی استفاده می‌كنیم كه اگر حضور نداشته باشد، كل اثر می‌تواند شكل بگیرد. آثاری كه بر مبنای روان‌شناسی جنسی شكل می‌گیرد، می‌تواند از بهترین آثار ما باشد ولی اگر از بیرون به آننگاه كنیم، باید آن را حذف كرد؛ در حالی كه این متون قانون برنمی‌تابد. قانون همان چیزی است كه خود متن القا می‌كند.

وی از نویسندگان ایرانی به عنوان اخلاقی‌ترین و نجیب‌ترین نویسندگان دنیا یاد كرد كه آثاری اخلاقی خلق می‌كنند.

نگارنده «زن در پیاده‌رو راه می‌ رود» درباره مشكل ادبیات امروز ما در بیان صحنه‌های اروتیك كه متن، آنها را می‌طلبد، گفت: امروز برای حل این مشكل نمی‌توان كاری كرد؛ زیرا عده‌ای كه ادبیات را نمی‌شناسند، بر ادبیات عارض شده و دارند بر آن حكم صادر می كنند. اگر این عده در زمان مولوی بودند، مثنوی یا كارهای عبید، سعدی و بسیاری از آثار دیگر شكل نمی‌گرفت.

وی زیباترین شكل ادبیات را ادبیات فولكور ما دانست و افزود: در این ادبیات كلمات و صحنه‌های اروتیك بسیار است. ما ضرب‌المثل‌هایی داریم كه تماما به جنسیت باز می‌گردد؛ اما اگر بخواهیم آنها را چاپ كنیم،‌ اجازه نمی‌دهند؛ در حالی كه ما 10 هزار سال با این كلمات زیسته‌ایم و با جان و پوستمان پیوند خورده است. هر جا كم آورده‌ایم، از این دیالوگ‌ها استفاده كرده‌ایم، ولی امروز بیشتر آنها به دلیل دارا بودن بار اروتیكی، منتشر نمی‌شوند.

كشكولی با اعتقاد بر اینكه ما در بدبینانه‌ترین شكل، یك سانسور داشتیم و آن هم سیاسی بود، یادآوری كرد: امروز ما هم سانسور سیاسی، هم اخلاقی و هم اجتماعی داریم. آثاری كه مانند بوف‌كور پیش از انقلاب به دلیل سانسور سیاسی شكل گرفت، بعد از انقلاب نمی‌تواند چاپ شود.

این داستان‌نویس تصریح كرد: ‌آنتوان چخوف معتقد بود داستانی كه زن و شراب در آن نباشد، داستان كسالت‌باری است. اگر به هزار و یك شب نگاهی بیندازیم، خواهیم دید كه داستانهای این كتاب مملو از مسائل جنسی است. اما اگر ما در آن زمان سانسور داشتیم، نه هزار یك شب را داشتیم و نه خیلی آثار دیگری در ادبیات خلق می‌شد.

وی متذكر شد: به هیچ نویسنده‌ای نمی‌توان توصیه كرد كه چگونه بنویسد، قوانین نوشتن را هیچ قانونی و دولتی تعیین نمی‌كند. اگر اثر نوشته شد، چاپ نشد، بگذارند سر تاقچه، بالاخره روزی در خواهد آمد.

 

آدرس مطلب  

 

کلید واژه های این متن ادبی : اندیشه – سانسور – قاسم کشکولی - مجله ی ادبی هارمجیدون-پایگاه مجازی ادبیات جوان-ایرانیان فارسی زبان


"مجله ی ادبی    هارمجیدون         پایگاه مجازی نویسندگان و شاعران  و متفکرین جوان ایرانیست     . شعر و داستان و نقد ادبی وآثار ادبیات جوان ایران     . هارمجیدون قصد دارد تا در فضای نت به این مهم بپردازد.  موسسان هامجیدون     مجله ی ادبی    هارمجیدون         پایگاه مجازی نویسندگان و شاعران  و متفکرین جوان ایرانیست     . شعر و داستان و نقد ادبی وآثار ادبیات جوان ایران     . هارمجیدون قصد دارد تا در فضای نت به این مهم بپردازد.  موسسان     هامجیدون"مجله ی ادبی    هارمجیدون         پایگاه مجازی نویسندگان و شاعران  و متفکرین جوان ایرانیست     . شعر و داستان و نقد ادبی وآثار ادبیات جوان ایران     . هارمجیدون قصد دارد تا در فضای نت به این مهم بپردازد.  موسسان هامجیدون